19. Ficha del artículo – Vol.13 n°1

Dispositivos para generación de discurso y fundamentos conceptuales del trabajo infantil

Mechanisms for the generation of discourses and fundamental concepts of child work

Dispositivos para geração de discurso e fundamentos conceituais do trabalho infantil

Autores:

 

Juan Manuel Estrada-Jiménez, Colombia.
Profesor Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Luz Nelly Novoa-Vargas, Colombia.
Profesora Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Leidy Andrea Guío-Nitola, Colombia.
Estudiante Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Angélica Paola Espinel-Mesa, Colombia.
Estudiante Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Vol.13, N°1 pag. 329-341 / DOI:10.11600/1692715x.13119220814
Bajar artículo – Download article – Download artigo ———————————————— Ir Tabla de contenido

  

Resumen (descriptivo): En este avance de investigación proponemos una metodología para el trabajo con niños y niñas, basada en dos dispositivos para la generación de discurso por medio de la actividad lúdica: un dispositivo destinado a la identificación de las dinámicas relacionales en el contexto de la familia, y otro orientado al reconocimiento de las formas en que se reproducen estas dinámicas en el entorno escolar. Igualmente presentamos las categorías analíticas que han servido para definir la situación de la infancia trabajadora, a partir de la identificación de temas centrales en el discurso de revistas especializadas sobre el tema, desplegando estas categorías como los fundamentos hermenéuticos que permitirán identificar a los niños y niñas como actores sociales productivos, y como ciudadanos y ciudadanas con derechos y deberes que demandan ser respetados.

Palabras clave:trabajo infantil, capital humano, instituciones sociales, participación ciudadana, métodos cualitativos de investigación (Tesauro de Ciencias Sociales de la Unesco).

Palabras clave autores:causas y consecuencias del trabajo infantil, estrategias lúdicas de investigación.

 

Abstract (descriptive):This in-progress research study proposes a methodology for child work, based on two mechanisms for the generation of discourses through ludic activities. The first aims to identify relational dynamics in the family context; the second has the objective of recognizing the ways in which these dynamics are developed in the school environment. This article also presents the analytical categories that have been used to define the situation of the working children, based on the identification of the main topics used in literature from specialized journals. These categories are deployed as hermeneutical principles that will allow for the identification of children as social and productive actors and as citizens with rights and duties that demand to be respected.

Key words:child work, human capital, social institutions, citizen participation, qualitative research methods (Social Science Unesco Thesaurus).

Authors key words: causes and consequences of child work, ludic research strategies.

 

Abstract (descriptive): This in-progress research study proposes a methodology for child work, based on two mechanisms for the generation of discourses through ludic activities. The first aims to identify relational dynamics in the family context; the second has the objective of recognizing the ways in which these dynamics are developed in the school environment. This article also presents the analytical categories that have been used to define the situation of the working children, based on the identification of the main topics used in literature from specialized journals. These categories are deployed as hermeneutical principles that will allow for the identification of children as social and productive actors and as citizens with rights and duties that demand to be respected.

Key words: child work, human capital, social institutions, citizen participation, qualitative research methods (Social Science Unesco Thesaurus).

Authors key words: causes and consequences of child work, ludic research strategies.

 

Dispositivos para generación de discurso y fundamentos conceptuales del trabajo infantil